|
Κυριακή, 28 Οκτωβρίου 2012 |
Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ ο αναπληρωτής υπουργός ΠΑΙΘΠ αρμόδιος για θέματα Πολιτισμού κ. Κώστας Τζαβάρας τονίζει ότι η κυβέρνηση πρέπει να επιμείνει στην προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών, εμπιστεύεται τη διαβεβαίωση του πρωθυπουργού πως αυτά είναι τα τελευταία εισπρακτικά μέτρα, ενώ για τη Χρυσή Αυγή λέει ότι η πολιτική της βίας και της μισαλλοδοξίας που υιοθετεί δεν θα σβήσει όσο διαρκεί η κρίση.
Ως βασικό εργαλείο για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας αντιμετωπίζει τη δόση-μαμούθ των 31,5 δισ. ευρω ο κ. Τζαβάρας και τονίζει ότι η κυβέρνηση πρέπει να επιμείνει στην προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών «που στοχεύουν στις μεταρρυθμίσεις που έχουν ανάγκη όχι μόνο η οικονομία αλλά και η Δημόσια Διοίκηση, η Δικαιοσύνη, η Υγεία, η Παιδεία, ώστε μέσω αυτών να διευκολυνθεί το πέρασμα σε μία πραγματικά νέα ιστορική περίοδο, απαλλαγμένη από την πελατειακή συγκρότηση και λειτουργία του δημόσιου τομέα και τον συντεχνιακό κατακερματισμό της κοινωνίας»..
Ερώτηση: Θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συζήτησή μας από τα οικονομικά. Πιστεύετε ότι μετά την εκταμίευση της δόσης-μαμούθ θα αρχίσει η πορεία ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας και αν ναι, με ποιους τρόπους;
Τα οικονομικά αδιέξοδα που βασανίζουν σήμερα τον τόπο θα αρχίσουν να ξεπερνιούνται μόνον εφόσον εισπράξουμε τη δόση-μαμούθ και εν συνεχεία τα χρήματα αυτά χρησιμοποιηθούν για την επανεκκίνηση της οικονομίας. Θα πρέπει επιτέλους να συνειδητοποιήσουμε ότι με τη δόση αυτή δεν ευεργετούνται οι τράπεζες, όπως συνήθως επαναλαμβάνουν οι λαϊκιστές, αλλά στερεώνεται και διασφαλίζεται η λειτουργία του πιστωτικού συστήματος ως θεσμικού αιμοδότη της πραγματικής οικονομίας.
Το πιστωτικό σύστημα δεν είναι οι τραπεζίτες, όπως αρέσκονται να ισχυρίζονται οι υποστηρικτές του κόμματος της δραχμής, αλλά είναι το σύνολο των σχέσεων που ενισχύουν κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα και καθιστούν δυνατή την οικονομική ανάπτυξη σε μία χώρα. Η ορθή διαχείριση της πίστης στις συναλλαγές είναι υπόθεση που αφορά το κοινωνικό σύνολο και το δημόσιο συμφέρον.
Επιπλέον, από τα χρήματα αυτά το Δημόσιο θα εξοφλήσει τις οφειλές του προς τους πάσης φύσεως προμηθευτές, θα επιστρέψει ΦΠΑ σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες, αγρότες και άλλους, που από τον νόμο δικαιούνται την απαλλαγή τους από τον φόρο αυτό και η μέχρι σήμερα καθυστέρηση της επιστροφής του προκαλεί οικονομική ασφυξία. Υπό αυτούς τους όρους είναι βέβαιο ότι θα ξεκινήσει η ανάκαμψη που όλοι περιμένουμε.
Ερώτηση: Δεν φοβάστε ότι -όπως και στο παρελθόν- θα κληθεί η Βουλή πολύ σύντομα να ψηφίσει νέα μέτρα;
Εμπιστεύομαι τη διαβεβαίωση του πρωθυπουργού ότι πρόκειται για τα τελευταία εισπρακτικά μέτρα. ʼλλωστε, σε αντίθετη περίπτωση, δηλαδή αν κάθε λίγο και λιγάκι καταφεύγουμε σε νέα μέτρα για να βγούμε από την οικονομική κρίση, η διακυβέρνηση της χώρας θα έχει καταντήσει μια διαδικασία άχαρη γι αυτούς που παίρνουν τις αποφάσεις και οδυνηρή γι αυτούς που καλούνται να τις εφαρμόσουν.
Διαφορετικό είναι το ζήτημα των διαρθρωτικών μέτρων που στοχεύουν στις μεταρρυθμίσεις που έχουν ανάγκη όχι μόνο η οικονομία αλλά και η Δημόσια Διοίκηση, η Δικαιοσύνη, η Υγεία, η Παιδεία, ώστε μέσω αυτών να διευκολυνθεί το πέρασμα σε μία πραγματικά νέα ιστορική περίοδο, απαλλαγμένη από την πελατειακή συγκρότηση και λειτουργία του δημόσιου τομέα και τον συντεχνιακό κατακερματισμό της κοινωνίας. Σε αυτά τα μέτρα πρέπει να επιμείνουμε.
Ερώτηση: Στο παρελθόν έλεγαν οι προκάτοχοι σας ότι είναι δύσκολο να παράγεις πολιτισμό χωρίς χρήματα. Εσείς που διοικείτε αυτό το υπουργείο σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία, πιστεύετε ότι οι περικοπές που έχετε κάνει θα επηρεάσουν το αποτέλεσμα;
Η παρούσα οικονομική κρίση αναγκαστικά περιορίζει τους διαθέσιμους πόρους για έργα πολιτισμού και υπαυτή την έννοια μπορεί να λεχθεί ότι δυσκολεύει το έργο του αρμόδιου υπουργού. Ομως, την ίδια στιγμή προσφέρει την ευκαιρία για να συνειδητοποιήσουμε ότι ο αληθινός πολιτισμός, αυτός που έχει ανάγκη ο τόπος για να ξεπεράσει την κρίση, είναι ο πολιτισμός που μας έλειψε κατά τα χρόνια που η οικονομική κρίση εκυοφορείτο.
Τα σημερινά οικονομικά μας αδιέξοδα είναι προϊόν μίας κρίσης πολιτισμού. Εάν εγκαίρως είχαμε απορρίψει κοινωνικά στερεότυπα, νοοτροπίες, συνήθειες, πρακτικές και ιδέες που κατά τη διάρκεια των τελευταίων 30 ετών μας οδήγησαν σε έναν αχαλίνωτο καταναλωτισμό, σε μία ευημερία που τροφοδοτείτο με δανεικά και κυρίως στη χρησιμοποίηση του κράτους ως μηχανισμού ικανοποίησης ατομικών και συντεχνιακών αιτημάτων, σήμερα δεν θα είχαμε φτάσει σε αυτήν τη δεινή θέση.
Επομένως δεν είναι οι περικοπές των πόρων που περιορίζουν τη δυνατότητα για πολιτιστικά έργα, αλλά η επιμονή μας στις λογικές του παρελθόντος που υπηρετούν έναν κόσμο που έχει πια εκλείψει. Με νέες ιδέες, νέες αξίες, νέους στόχους και όχι με δανεικούς πόρους θα ξεκινήσει, πέρα από την άκρη της απελπισίας, ένας καινούργιος κόσμος που θα στηρίζεται σε έναν νέο πολιτισμό της καθημερινής ζωής.
Ερώτηση: Πιστεύετε ότι η χώρα μας μπορεί ακόμη και σήμερα να λειτουργήσει ως μαγνήτης πολιτισμού για τους ξένους επισκέπτες;
Αναμφίβολα η οικονομική κρίση δεν μπορεί να σκιάσει την ακτινοβολία και την οικουμενική αναγνώριση του ελληνικού Πολιτισμού, όχι μόνο του κλασικού αλλά και του Βυζαντινού και του Σύγχρονου. Ο Ελληνισμός είναι μία ιδιαίτερη περίπτωση πολιτισμού και η Ιστορία της Ελλάδας, κατά μέγα μέρος, δεν είναι τίποτα άλλο παρά η εξέλιξη ενός πολιτισμού που ξεκίνησε πριν από χιλιάδες χρόνια και μέχρι σήμερα συνεχώς αναδημιουργείται και εξελίσσεται.
Για αυτόν τον Πολιτισμό εκατομμύρια επισκέπτες φτάνουν στην Ελλάδα κάθε χρόνο, χωρίς να πτοούνται από όσες συκοφαντίες διακινούνται στον διεθνή Τύπο εις βάρος της Ελλάδας. Η Ελλάδα της κρίσης είναι προσωρινή, η Ελλάδα του πολιτισμού είναι αιώνια. Αυτό το απλό μάθημα το γνωρίζει και το σέβεται όλη η οικουμένη.
Ερώτηση: Το φαινόμενο της Χρυσής Αυγής θεωρείτε ότι θα «σβήσει» με τον χρόνο; Πιστεύετε ότι θα πρέπει να τεθεί εκτός νόμου;
Όσο η κοινωνία δηλητηριάζεται με αντιπολιτικές και αντικοινοβουλευτικές ιδέες, η ελληνική δημοκρατία θα κλυδωνίζεται από την αυτοδικία, την αυθαιρεσία και τη βία των ακραίων μειοψηφιών.
Ασφαλώς η σημερινή πολιτική και κοινωνική συγκυρία παρουσιάζει ανάλογη εικόνα με εκείνη της Γερμανίας του 1920 που οδήγησε στην κατάρρευση της δημοκρατίας της Βαϊμάρης και στη νίκη του ναζισμού. Δυστυχώς η γνώση της Ιστορίας, αντί να απωθεί από την επανάληψη ολέθριων καταστάσεων του παρελθόντος στην Ελλάδα του σήμερα, παρά πάσα λογική, καλλιεργεί την απροκάλυπτη βία και την πολιτική μισαλλοδοξία. Αυτές τις πρακτικές υιοθετεί η Χρυσή Αυγή που προφανώς δεν πρόκειται να σβήσει όσο διαρκεί η κρίση.
Αντίθετα θα δυναμώνει όσο κάποιοι επιμένουν να ενοχοποιούν τους πολιτικούς συλλήβδηνκαι αθρόως και να απορρίπτουν το πολιτικό σύστημα στο σύνολό του, ως διεφθαρμένο.Η πρόσφατη δήλωση από τον αρχηγό της Χρυσής Αυγής ότι «καθαρά χέρια» είναι τα χέρια που ξέρουν να χαιρετάνε ναζιστικά, δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολίας γιαυτό. Τα κόμματα που αντιστρατεύονται τη δημοκρατία δεν καταργούνται από τον νόμο, αλλά από τον λαό.
«Τα σημερινά οικονομικά μας αδιέξοδα είναι προϊόν μιας κρίσης πολιτισμού» λέει ο κ. Τζαβάρας
|