|
Κυριακή, 18 Μαϊου 2008 |
Κατά της άκριτης και της αστόχαστης μανίας για επιτάχυνση της δίκης τίθεται ο βουλευτής
Κώστας Τζαβάρας, μέλος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, της Επιτροπής Διαφάνειας και Θεσμών, ο οποίος θα είναι εισηγητής του υπουργείου Δικαιοσύνης σε ένα νομοσχέδιο που θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα και θα αφορά την άρση του απορρήτου.
Ο κ. Τζαβάρας, που έχει συμμετάσχει στην δια- δικασία της ψήφισης και της επεξεργασίας του νόμου που αφορά στην επιτάχυνση της διοικητικής δίκης, τόνισε ,ότι από την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του ανθρώπου όπου στο άρθρο 6 αναγνωρίζεται το δικαίωμα στην δίκαιη δίκη, περιλαμβάνεται ρητή υποχρέωση των κρατών που έχουν υπογράψει την σύμβαση να απονέμουν την Δικαιοσύνη σε εύλογο χρόνο.
ʼρα η ταχύτητα, όπως είπε, δεν είναι αρετή της ορθής δικαστικής κρίσης. «Πρώτα και αυτός θα πρέπει να είναι ο στόχος, είναι ο συνδυασμός της ευθυκρισίας και της απονομής της Δικαιοσύνης σε εύλογο χρόνο. Για πρώτη φορά αντιμετωπίζεται το θέμα της επιτάχυνσης της διοικητικής δίκης με το νομοσχέδιο που ψη- φίστηκε πριν από μερικές μέρες στην Βουλή και είναι νόμος του κράτους.
Πράγματι, όσες προσπάθειες είχαν γίνει στο παρελθόν αφορούσαν στην επιτάχυνση της πολιτικής και της ποι- νικής δίκης. Όμως οι μεγαλύτερες καθυστερήσεις έχουν και από το παρελθόν εμφανιστεί στην διοικητική δίκη. Εκεί οι διάδικοι για λογαριασμό του δημοσίου τομέα είχαν λόγους να επιβραδύνουν την δίκη γιατί υπήρχαν συγκεκριμένες διατάξεις μέσω των οποίων τα συμφέροντα του Δημοσίου και των δημόσιων νομικών προσώπων ήταν δικονομικά υπέρτερης αξίας και προστασίας, σε σύγκριση με τα δικαιώματα των απλών πολιτών».
Ο κ. Τζαβάρας, επεσήμανε ότι ο προσδιορισμός των δικών στα διοικητικά πρωτοδικεία γίνεται σε 2 ή 3 χρόνια. Στο δε Πρωτοδικείο του Πύργου για να προσδιοριστεί υπόθεση που έχει ασφαλιστικό χαρακτήρα ή φορολογικό πρέπει να περάσουν 2 και παραπάνω. Και αν ζητήσει αναβολή ο διάδικος που εκπροσωπεί το Ελληνικό Δημόσιο τότε πάμε στα 4 και 5 χρόνια.
« Όταν ήμουν δικηγόρος ,ανέφερε ο κ. Τζαβάρας μου έχει τύχει να πάρω απόφαση για ένα τροχαίο που είχε γίνει με περιπολικό μετά από 8 χρόνια. Και μιλάμε για την πρώτη απόφαση για την οποία το Δημόσιο είχε δικαίωμα να πάει στο Εφετείο και στον ʼρειο Πάγο.
Με το συγκεκριμένο νομοθέτημα δεν έχει το δικαίωμα το Ελληνικό Δημόσιο και κανένας διάδικος να ζητά αναβολές εκτός από μια, αν δεν είναι δικαιολογημένες. Το Ελληνικό Δημόσιο δεν μπορεί να μην συμμορφώνεται στις τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις κάνοντας άσκοπες αναιρέσεις στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Επίσης, μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία υπάρχει ένα πλέγμα ρυθμίσεων με τις οποίες και στον πρώτο βαθμό και στο Εφετείο δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για αναστολή εκτελέσεως των αποφάσεων που έχουν βγει, ενόψει της κατάθεσης ενδίκων βοηθημάτων.
Αυτό έχει μεγάλη πρακτική σημασία γιατί τελικά οι υποθέσεις που επιδίκαζαν κάτι στο Ελληνικό Δημόσιο δεν ήσαν επιδεκτικές ή δύσκολα οι διάδικοι, αντίδικοι του Δημοσίου εξασφάλιζαν την αναστολή της εκτέλεσης των αποφάσεων αυτών μέχρι να εκδοθεί απόφαση στο Εφετείο ή στο Συμβούλιο της Επικρατείας», κατέληξε.
|