|
Πέμπτη, 07 Απριλίου 2016 |
Καμία άμεση προοπτική για την κατασκευή του σιδηροδρομικού έργου Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα δεν προκύπτει από την απάντηση των υπουργείων Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, καθώς και της ΕΡΓΟΣΕ, σε σχετική Ερώτηση Κοινοβουλευτικού Ελέγχου του βουλευτή Ηλείας και πρώην υπουργού Πολιτισμού Κώστα Τζαβάρα, αποδεικνύοντας για μια ακόμα φορά την ευκολία των στελεχών της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ να εξαπατούν τους πολίτες της Ηλείας.
Παρά τις μεγαλόπνοες εξαγγελίες και μάλιστα στον Πύργο και τις συνεχείς ανακοινώσεις από την πλευρά του ΟΣΕ για την ένταξη της χρηματοδότησης της κατασκευής του έργου στο «πακέτο Γιουνκέρ», οι αρμόδιοι της Κυβέρνησης ξέχασαν, ή μάλλον παρέλειψαν να μας ενημερώσουν για τα δεδομένα εκείνα που καθιστούν την χρηματοδότηση ενός τόσο μεγάλου και σημαντικού για την Ηλεία έργου δύσκολη έως αδύνατη από τους πόρους του ταμείου EFSI.
Κατ’ αρχήν, όπως παραδέχονται και στην απάντησή τους τα αρμόδια υπουργεία, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες στο σύνολο της γραμμής. Σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη εκκρεμεί η συμβασιοποίηση της Β’ φάσης των Μελετών Κανονικοποίησης και Αναβάθμισης της Σιδηροδρομικής Γραμμής Αλφειού-Κυπαρισσίας-Καλαμάτας, προϋπολογισμού 3.500.000 ευρώ, για την οποία «εξετάζεται η δυνατότητα ένταξης στα χρηματοδοτικά εργαλεία που αναζητούνται για την υλοποίηση του έργου».
Με λίγα λόγια, προσπαθεί το υπουργείο και η ΕΡΓΟΣΕ να συμπεριλάβουν την εκπόνηση της μελέτης στην χρηματοδότηση της κατασκευής. Αποδεικνύεται όμως ότι τελικά δεν πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο και ώριμο έργο, με όλες τις μελέτες του έτοιμες έως τη δημοπράτηση, κάτι που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την χρηματοδότηση μέσω του «πακέτου Γιουνκέρ», τουλάχιστον όχι έως την Καλαμάτα.
Επιπλέον, στην απάντησή της η ΕΡΓΟΣΕ σημειώνει ότι την παρούσα χρονική στιγμή πρόκειται να καταθέσει άμεσα πρόταση για την εξασφάλιση χρηματοδότησης για την μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας της λειτουργίας της γραμμής. Μια μελέτη που αποτελεί άκρως απαραίτητη προϋπόθεση προκειμένου να δεχθεί χρηματοδότηση οποιοδήποτε έργο, ασχέτως της πηγής των χρημάτων.
Καταλήγουμε επομένως με ένα έργο ημιτελές, με ολοκληρωμένες τις μελέτες αναβάθμισής του έως και την Ολυμπία και χωρίς την βασική μελέτη βιωσιμότητας του, ένα έργο που εντούτοις οι αρμόδιοι υπόσχονταν την ενιαία ένταξή του στα χρηματοδοτικά εργαλεία του «πακέτου Γιουνκέρ».
Και εδώ ολοκληρώνεται η εξαπάτηση, καθώς κανείς από τους αρμόδιους δεν θεώρησε σκόπιμο να εξηγήσει τους όρους ένταξης ενός επενδυτικού σχεδίου στο «πακέτο Γιουνκέρ», που δεν είναι άλλοι α)από την ωριμότητα και πληρότητα της πρότασης, β)την οικονομική και τεχνική βιωσιμότητα και γ)τη κατά το δυνατόν μεγιστοποίηση της κινητοποίησης των κεφαλαίων του ιδιωτικού τομέα, όπως χαρακτηριστικά παραδέχτηκε πρόσφατα στην Βουλή ο υπουργός Ανάπτυξης.
Επομένως, το «πακέτο Γιουνκέρ» απευθύνεται κυρίως σε έργα ΣΔΙΤ και αμιγώς ιδιωτικά, στα οποία προσφέρει την εγγύησή του, προκειμένου αυτά να δανειοδοτηθούν τραπεζικά. Στο μοντέλο αυτό δεν προσαρμόζεται η κατασκευή του σιδηρόδρομου Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα, καθιστώντας την χρηματοδότησή του από το EFSI απαγορευτική και για τον λόγο αυτό δεν συμπεριλαμβάνεται και στην αρχική λίστα που προτίθεται να καταθέσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ προς της Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, γιατί πολύ απλά δεν έγιναν τα βήματα εκείνα που θα το καθιστούσαν ώριμο και θελκτικό σε ιδιωτικές επενδύσεις.
Δεν υπάρχει πλέον περιθώριο για άλλα ευχολόγια και εύκολες υποσχέσεις από αυτή την Κυβέρνηση. Ώριμες προτάσεις με αντίστοιχα κόστη, όπως η ανανέωση των συρμών των ιταλικών σιδηροδρόμων, ένα έργο με χρηματοδότηση 300 εκατομμύριων ευρώ από το EFSIμέσω της σύναψης ομολογιακού δανείου, εντάσσονται ήδη στο «πακέτο Γιουνκέρ», γιατί οι αρμόδιοι φορείς έκαναν σωστά την δουλειά τους.
Η καταδίκη της Ηλείας από την Κυβέρνηση του κ. Τσίπρα σε απόλυτη έλλειψη υποδομών έχει πλέον ξεπεράσει κάθε όριο λογικής και αντοχής. Χάθηκε πολύτιμος χρόνος σε νέους σχεδιασμούς χωρίς ουσιαστικό υπόβαθρο, με αποτέλεσμα σήμερα να μην είναι ώριμα έργα που μπορούν να αποτελέσουν τον αναπτυξιακό πολλαπλασιαστή των στρατηγικών πλεονεκτημάτων της Ηλείας.
|